Zelfstandig bezoek
Met jouw klas het museum in zonder rondleiding of programma? Je bent van harte welkom! Meld je bezoek wel even van tevoren, zodat we voorbereid zijn op jullie komst. Ook fijn als je met je klas onze huisregels doorneemt. Dan kunnen we er samen voor zorgen dat jullie bezoek soepel verloopt. Download ze hier.
Tips en handreikingen
Lesmateriaal op locatie
Ontdek hier het ckv-lesmateriaal van Kunst uit het Vuistje voor museum van Bommel van Dam. Prikkelend, leerzaam en bovendien gratis!
Goede voorbereiding is het halve werk
Wil je als docent ter plekke alvast een opdracht bedenken of enkele kunstwerken selecteren? Daarvoor krijg je gratis toegang. Graag een week van tevoren aanvragen via educatie@vanbommelvandam.nl, dan wordt jouw komst bij de balie van het museum aangekondigd.
Tips voor een betekenisvol bezoek
Sharing is caring. Daarom deelt ckv-expert Kunst uit het Vuistje graag praktische tips, inzichten en ervaringen van andere ckv-docenten en kunstprofessionals. We selecteerden hier alvast twee voorbeelden, maar de Tiplijn barst van de handige adviezen, concrete oefeningen en waardevolle inzichten. Bezoek de Tiplijn-pagina en schrijf je in.
Kleine instant oefeningen
Soms lijkt het wel een natuurwet: leerlingen willen altijd zitten. Het helpt om gewoon met je leerlingen voor één werk te gaan zitten en de tijd te nemen. Ga een gesprekje aan en voorkom eenrichtingsverkeer. Is er juist behoefte aan wat actieve sturing? Met deze kleine instant oefeningen halen jij en je leerlingen meer uit een klassikaal museumbezoek.
Kunst als spiegel
Ga voor een werk zitten en maak van het werk een spiegel. Wat zie je in het werk dat je ook in jezelf herkent, of andersom? Ben jij bijvoorbeeld heel krachtig of kwetsbaar en zie je dat ook in het kunstwerk? Zitten er gevoelens in het werk die je zelf ook voelt? En waar zie je dat aan of merk je dat in?
Beeldassocieer je eigen route
Laat leerlingen een persoonlijke route maken door een museum door te beeldassociëren. Loop een zaal in en kies het werk dat als eerste opvalt. Welk werk kun je daaraan koppelen (bijvoorbeeld in een volgende zaal)? En welk werk volgt daarna weer? Maak foto's van alle werken en probeer een verhaal te vertellen over de verbindingen. Ook leuk om in tweetallen te laten doen, of naderhand gezamenlijk te bespreken.
Goed om te weten
Geschikt voor: leerlingen in het voorgezet onderwijs mét voldoende begeleiders
Begeleiding: 1 begeleider per 10 leerlingen
Prijs: leerlingen t/m 17 jaar bezoeken het museum gratis. Begeleiders betalen entree volgens het dan geldende tarief.
Reserveren: geef je bezoek minimaal 1 werkweek voor aanvang door via educatie@vanbommelvandam.nl. Vermeld a.u.b. het aantal leerlingen, de betreffende groep, de datum, tijd en duur van jullie bezoek.