Even voorstellen…
Onze museumdocenten zijn niet alleen zelf enorme kunstliefhebbers, ze delen hun enthousiasme en inzichten ook graag met anderen. Van jong tot oud, en van beginner tot kunstkenner. We stellen ze graag even voor.
Janne Driessen
Kunst tot leven brengen, een museumbezoek net een beetje onvergetelijker maken en een blijvende interesse aanwakkeren: Janne vindt het geweldig om haar enthousiasme te delen. Voor de klas, als docent beeldende kunst, maar ook in inspirerende museumlessen.
Janne's aanpak is interactief: ze moedigt vragen aan, verwelkomt discussie en luistert naar persoonlijke perspectieven. Het allerliefste gaat ze met bezoekers aan de slag in een passende workshop. Zo betrekt ze deelnemers altijd bij de kunstwerken vanuit hun eigen belevingswereld en verrijkt ze de museumervaring.
Rob Benders
Een kunstwerk mooi of lelijk vinden, gaat vanzelf. Voor Rob is het juist waardevol als een groep met elkaar uitzoekt waaróm ze iets van een werk vinden. Rob maakt kunst toegankelijk en inspirerend, als museumdocent maar ook als collagekunstenaar met zijn eigen kunstplatform REGENTAG en bij ’t Hoes veur ’t Limburgs.
Door de informatie of extra context die hij in zijn museumlessen deelt met de groepsleden, ontstaan de echt goede gesprekken. Dan blijkt dat kunst gaat over mensen zelf, over het dagelijks leven en over herkenbare situaties. Dat is voor Rob kunst zoals kunst bedoeld is.
Teuntje Schouren
De informatie die we uit kunstwerken kunnen halen op betekenisvolle wijzen verbinden en verwerken. Workshops en doe-opdrachten vormgeven waarmee een museumbezoek een onvergetelijke ervaring wordt. Precies dat zijn de dingen waarmee museumdocent, beleidsadviseur cultuur en beeldend kunstenaar Teuntje zich bezighoudt.
Zij werkt graag met de technieken van 'Art Based Learning' en 'Visual Thinking Strategies' en moedigt daarmee de deelnemers uit meer uit een kunstwerk én zichzelf te halen. En dat levert onverwachte en soms zelfs verrassende ervaringen op.
Sanne Aben
Verbanden leggen tussen de dingen die je ziet, hoort, ervaart. Erover in gesprek gaan met anderen en samen dwarsverbanden vinden. Het zichtbaar en bespreekbaar maken van verschillende onderwerpen die in en door kunst naar boven komen. Dat zijn een paar dingen waar Sanne's educatieve hart sneller van gaat kloppen.
Als museumdocent en als verantwoordelijke voor educatie en publieksparticipatie in museum van Bommel van Dam werkt zij aan verschillende manieren om wat je kunt ervaren in het museum toegankelijk en aantrekkelijk te maken voor zoveel mogelijk mensen.
Jasmijn van Duterloo
Identiteit, de aard van herinneringen en relaties. De ervaring van plaats en tijd. Het zijn vaste waardes in een mensenleven, maar in de kunstpraktijk van Jasmijn zijn de dingen niet altijd zo vast als ze lijken en wordt de waarneming beweeglijker en vloeiender dan voorheen.
Als museumdocentdocent bouwt Jasmijn haar lessen op rond dat krachtige snijpunt waarop techniek en concept samenkomen. Zij begeleidt deelnemers niet alleen in het onderzoeken en toepassen van technieken, maar ook in het nadenken over hoe een kunstwerk overkomt op de kijker. Ieder kunstwerk is tenslotte een verhaal zonder woorden.