Adresgegevens

Keulsepoort 1 [toekomstige museumlocatie]
5911 BX Venlo
077-3513457
info@vanbommelvandam.nl


werkorganisatie

De werkorganisatie van het museum bestaat uit de volgende personen:

Marco van Vulpen, waarnemend directeur: m.vulpen@vanbommelvandam.nl

Hans Jongerius, waarnemend bedrijfsvoerder: info@jmcp.nl

Ad van Pinxteren, projectleider tentoonstelling Evert Thielen: a.vanpinxteren@vanbommelvandam.nl

Paulien Silkens, collectiebeheerder: p.silkens@vanbommelvandam.nl

Saskia van de Wiel, curator/projecten: s.vandewiel@vanbommelvandam.nl

Shanou Janssen, conservator/productie: sh.janssen@vanbommelvandam.nl

John Verhaeg, techniek: j.verhaeg@vanbommelvandam.nl

Tessy Koppers, communicatie/pr: communicatie@vanbommelvandam.nl

Biny van der Steen, office manager: office@vanbommelvandam.nl


Bestuur Stichting

Museum van Bommel van Dam is per 1 januari 2019 verzelfstandigd. Het bestuur van de Stichting Museum van Bommel van Dam bestaat uit:

- Nick Bos (voorzitter)

- Addy Lutgenau (penningmeester)

- Gunda Ostermann (bestuurslid)

- Marleen Hartjes (bestuurslid)

- Ton Tesink (bestuurslid)



TOEKOMSTPLANNEN

Besluit gemeenteraad betreffende de verzelfstandiging

Op woensdag 25 oktober 2017 heeft de gemeenteraad van Venlo een besluit genomen over de toekomst van Museum van Bommel van Dam. Het museum, dat nu nog onderdeel is van de gemeentelijke organisatie, gaat verder als zelfstandige stichting en neemt eind 2019 zijn intrek in het voormalige postkantoor in het centrum van Venlo. Als gevolg van de besluitvorming zijn de deuren van de huidige locatie per 6 november 2017 gesloten. In de tussenliggende periode rolt het museum haar activiteiten uit op verschillende plekken in de stad.

Wat hieraan voorafging
Al meer dan tien jaar wordt gesproken over het verzelfstandigen van Museum van Bommel van Dam. Sinds de oprichting van het museum maakt het museum deel uit van de gemeentelijke organisatie. In maart 2016 sprak de raad eenduidig en unaniem haar instemming uit met het Koersdocument voor het toekomstige Museum van Bommel van Dam.

Daarnaast stemde de raad er mee in dat het college voort zou gaan met de plannen voor vestiging van Museum van Bommel van Dam in het voormalige monumentale Postkantoor (klik hier voor het Ruimtelijk advies huisvesting). Achter de schermen werden gesprekken met de provincie gevoerd over de bijdrage aan de plannen voor het versterken van het stedelijk centrum, waar de verplaatsing van Museum van Bommel van Dam onderdeel van is. Voor de schermen zette Museum van Bommel van Dam in op de beoogde koerswijziging. Behalve een inhoudelijk sterk programma in de zalen, ontwikkelde het museum een levendige randprogrammering, en liet het museum zich zien buiten de muren van het museum. Minder zichtbaar maar even zo belangrijk was de voortgang met de registratie van de collectie en met het bouwen aan netwerken met diverse partners, zoals binnen het Circular Art Lab Limburg. Een en ander vanuit de ambitie om voor onze mooie en veelzijdige stad een bloeiend en toekomstbestendig museum te behouden dat nog meer dan nu het geval is van meerwaarde is voor iedereen die in Venlo woont, werkt en recreëert.

We hebben er alle vertrouwen in dat de nieuwe organisatie een geweldige start gaat maken op een prachtige nieuwe locatie. Een nieuw Museum van Bommel van Dam dat het goede behoudt en samen met een keur aan partners lokaal en regionaal een stevige impuls geeft aan het culturele leven in Venlo en de euregio.

Hou in de tussentijd ons programma in de gaten!


Vrijwilligers

Museum van Bommel van Dam kan niet zonder vrijwilligers. Onze vrijwilligers helpen onder meer mee bij de beschrijving van de collectie, verzorgen rondleidingen aan bezoekers, zijn actief als gastheer/gastvrouw bij de tentoonstelling of steken de handen uit de mouwen bij de ombouw van de tentoonstellingen.

Bent u geïnteresseerd in hedendaagse kunst en/of lijkt het u leuk om een bijdrage te leveren aan onze activiteiten, neem dan contact met ons op via 077-3513457 of info@vanbommelvandam.nl.


Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van nieuws, tentoonstellingen en activiteiten van Museum van Bommel van Dam meldt u dan hier aan voor onze digitale nieuwsbrief.


Bruiklenen

Museum van Bommel van Dam leent met grote regelmaat werken uit aan musea voor tijdelijke tentoonstellingen. Zeker nu het eigen museumgebouw gesloten is, is dit een mooie manier om onze collectie tòch te tonen.

Een bruikleen vereist de nodige administratie. Kondig een bruikleenaanvraag daarom minimaal twee maanden voor aanvang van de tentoonstelling aan. De aanvraag dient per brief aan de directeur van Museum van Bommel van Dam te worden gestuurd.

Een bruikleenaanvraag bevat de volgende informatie:

  • Contactgegevens van de aanvrager
  • Titel, data en korte omschrijving van de tentoonstelling
  • Titels en zo mogelijk objectnummers van de aangevraagde objecten
  • Een facility report van het museum
    Schenkingen

Museum van Bommel van Dam beheert een collectie van bijna 15.000 objecten. Indien u een object in uw bezit heeft, waarvan u denkt dat het een aanvulling kan zijn op de collectie van het museum, kunt u een mail sturen naar sh.janssen@vanbommelvandam.nl.

Deze mail bevat de volgende gegevens:

  • Titel
  • Vervaardiger
  • Datering
  • Afbeelding van het object

Een voor dit doel samengestelde commissie verzamelt de aanbiedingen, en komt tweemaal per jaar bijeen om deze te evalueren en af te zetten tegen de bestaande collectie en het verzamelbeleid.

Uw browser is verouderd!

Update uw browser Om deze website goed te bekijken. Update uw browser nu

×

NIEUWE LOCATIE MUSEUM VAN BOMMEL VAN DAM: KEULSEPOORT 1, 5911 BX VENLO Meer info Sluit melding