‘Knoop’ van Tajiri in bruikleen naar Kasteel Keukenhof

Persbericht

Shinkichi Tajiri - Square Knot

Het kunstwerk ‘Square Knot’ van kunstenaar Shinkichi Tajiri dat voor het Museum van Bommel van Dam stond gaat op reis. Het pas gerestaureerde werk zal vanaf 14 maart een half jaar te zien zijn op Cobra Buiten, de Cobra beeldentuin op Kasteel Keukenhof. Daarna komt de ‘Knoop’ weer terug op zijn vertrouwde plaats voor het museum in Venlo.

Eind 2012 werd door gerenommeerd restaurateur Lydia Beerkens vastgesteld dat het kunstwerk voor de entree van Museum van Bommel van Dam in slechte staat verkeerde. Een aantal maanden is de knoop van Shinkichi Tajiri intensief gerestaureerd. Het Cobra Museum maakt van de gelegenheid gebruik om het werk in bruikleen te vragen voor de tentoonstelling  My Secret Garden op Cobra Buiten op Kasteel Keukenhof.

Cobra Buiten
Het Cobra Museum organiseert op Cobra Buiten gedurende drie jaar tentoonstellingen met sculpturen van Cobra kunstenaars. De tuin is een initiatief van het Cobra Museum voor Moderne Kunst in samenwerking met Kasteel Keukenhof. Met monumentale sculpturen van de Japans-Amerikaanse Cobra kunstenaar Shinkichi Tajiri is My Secret Garden de tweede editie van de beeldentuin.
Als entree wordt een monumentale ‘overhand temple knot’ geplaatst, waar de bezoeker onderdoor kan lopen. Door deze poort stapt de bezoeker in de wereld van Tajiri. Een wandelroute voert langs diverse ijzeren, aluminium, polyester en stalen knopen, die speels staan opgesteld in de historische grond van de beeldentuin. De knopen verbinden het culturele verleden van landgoed De Keukenhof met de moderne beeldhouwkunst van Tajiri. Na afloop van de tentoonstelling, eind oktober 2013, komt de knoop weer terug naar Venlo.

Shinkichi Tajiri
Kunstenaar Shinkichi Tajiri (Los Angeles,1923 – Baarlo, 2009) is één van Nederlands belangrijkste moderne beeldhouwers. Hij heeft een grote rol gespeeld in de ontwikkeling van de vrije en experimentele beeldhouwkunst. In 1948 sloot hij zich in Parijs aan bij de Cobra groep, waar hij een van de weinige beeldhouwers was. De Nederlandse beeldhouwkunst was tot de komst van Tajiri nog volkomen op de menselijke figuur gericht, het standbeeld. Met Tajiri abstracte bouwsels in metaal werd er een hele nieuwe richting in de beeldhouwkunst ingeslagen.

in Nieuws, Persberichten | Getagged , , , , , , , |

Reacties zijn gesloten.