Collectie Manders

uit Tableau
Highlights Nederland

Zijn mooiste compliment kreeg kunstverzamelaar Theo Manders (1942) bij de opening van de expositie in Museum van Bommel van Dam in Venlo van een kleindochter: ‘Opa, de schilderijen praten met elkaar’. Thuis in Gennep kan hij zijn omvangrijke collectie meer dan 500 schilderijen, sculpturen, wandobjecten, tekeningen en werken op papier die hij vanaf eind jaren zeventig verzameld heeft, nooit zo presenteren als nu in het museum. Dat verzamelen heeft hij niet van een vreemde. Ook zijn vader Charles was een verwoed collectioneur, onder andere van oude radio’s. Toen Theo, die op het internaat van de franciscanen in Venray zat, als 15-jarige geveld was door acute reuma, moest hij thuis het bed houden. „Ik had in Amsterdam een mooie oude prent gekocht voor een kwartje. De dokter was nogal arrogant en zei: ‘Die neem ik mee’. Vroeg en passant of ik er nog een had.” Zo leerde Theo dat hij met de verkoop van prenten geld kon verdienen. Het verzamelen van aanvankelijk prenten, vervolgens kunsttijdschriften, van vanaf eind jaren zeventig merendeels abstracte kunst van na de Tweede Wereldoorlog, werd zijn passie. „Hou eens op met kopen, zegt mijn vrouw wel twee tot drie keer per dag”, aldus Manders. Het liefst was hij naar de filmacademie in Amsterdam gegaan. Maar dat vonden zijn ouders niet goed. Het werd psychologie aan de Katholieke Universiteit in Nijmegen. Afgestudeerd als bedrijfspsycholoog was hij een van de eerste tien medewerkers van het door Jos van Kemenade opgerichte ITS (Instituut voor Toegepaste Sociale Wetenschappen). Maar zijn passie lag vanaf de jaren zeventig toch elders: in de wijn en de kunst. Naast kunst beschikt hij ook over een verzameling topwijnen.
De presentatie Collectie Manders – naar eenvoud en verstilling laat bezoekers kennismaken met uiterst boeiende kanten van abstracte West-Europese kunst van de laatste vijftig jaar. Theo Manders bouwt al veertig jaar aan een indrukwekkende kunstverzameling, die inmiddels honderden werken omvat. Aanvankelijk gaat zijn aandacht uit naar expressief geschilderde portretten, werk op papier van De Stijl, lyrische abstracte kunst en materieschilderkunst. Later verzamelt hij vol overtuiging ruim dertig jaar abstracte kunst, waaronder vooral werk van de internationale Nul-beweging, geometrische-, fundamentele-, optische- en minimale kunst van beeldend kunstenaars uit Nederland, België en Duitsland.
In de Collectie Manders bevinden zich topwerken uit de naoorlogse Nederlandse kunstperiode, in het bijzonder van na 1960. Bekende namen daarin zijn Ben Akkerman, Joost Baljeu, Siep van den Berg, Kees van Bohemen, Bob Bonies, Jef Diederen, Edgar Fernhout, Wim de Haan, Willem Hussem, Ger Lataster, Walter Leblanc, Bert Loerakker, Jan Maaskant, Lei Molin, Jaap Nanninga, Piet Ouborg, Tomas Rajlich, Herman Scholten, Peter Struycken, Jan Schoonhoven, J.C.J. Vanderheyden, Carel Visser, Herman de Vries, Marthe Wéry en Jaap Wagemaker. Tezamen genereren de vaak fijnzinnig en precies gemaakte kunstwerken een eenvoudige verbeeldingskracht en geraffineerde verstilling.Over wat hem trekt in de abstracte kunst zegt Theo Manders: „De heldere en strakke lijn, de eenvoud, de ritmiek. Het is gedemocratiseerde kunst.”

Museum van Bommel van Dam, Venlo
t/m 20 mei

in Nieuws | Getagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , |

Reacties zijn gesloten.