Bijna vergeten Limburgse kunstenares

uit Uit in Noord- en Midden Limburg 

Ze studeerde en exposeerde samen met grote Limburgse kunstenaars als Ger Lataster en Pieter Defesche, maar bleef een outsider in de kunstwereld, zegt haar biografe Lies Netel, die haar in één adem noemt met de Mexicaanse kunstenares Frida Kahlo. Het oeuvre van de Kerkraadse Marianne van der Heijden past in geen enkel kunsthistorisch hokje en is relatief onbekend. Maar dat verandert nu met twee exposities, een boek en een film.

‘Ik zou graag een zwerver willen zijn, maar ik heb twee dingen tegen: ik ben een vrouw en bovendien…ik ben te verlegen.’ Met die woorden van Marianne van der Heijden (1922-1998) begint een korte film die te zien is in Museum van Bommel van Dam, dat de komende maanden – samen met de Universiteit Maastricht – een tentoonstelling wijdt aan deze bijna vergeten Limburgse kunstenares. Het museum kreeg in 2009 de beschikking over Van der Heijdens nalatenschap; meer dan drieduizend werken, brieven, aantekeningen, dagboeken, papiersnippers.
‘Niemand weet veel over haar’, constateert kunsthistorica Lies Netel. De vrouw die opgroeide in een vroom rooms-katholiek gezin in Kerkrade, vervaardigde religieuze wandmozaïeken, glas-in-loodkunst, wandkleden, olieverfdoeken, houtsneden, etsen, pastels, papiercollages, tekeningen, figuratief en abstract. Niet te vangen in een bepaalde kunststroming. ‘Ze is een sampler, veel aspecten van de twintigste-eeuwse kunst vind je terug in haar werk. Ze wil geen ‘kunst voor de kunst’ maken, maar kunst die raakt aan het spirituele. Ze wil vertellen over vergankelijkheid, groei, geboorte, liefde, de verhouding tussen het aardse en hemelse. In haar begintijd doet ze dat via Bijbelse voorstellingen, later wordt het abstracter.’

Venlo en Maastricht
In Venlo staat het wandmozaïek Groei uit 1965 centraal. Met dit kunstwerk als middelpunt focust de tentoonstelling op haar bijzondere kunstenaarschap dat als rode draad de kunst van het assembleren, denken in kleur en kiezen van bijzondere materialen heeft. In het bestuursgebouw van de Universiteit Maastricht staat de monumentale kunst die Van der Heijden voor de Jezuïetenkapel maakte (nu de aula van de Faculteit van Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde) centraal. De mens Marianne van der Heijden komt tot leven in een korte film geproduceerd door Oogland Filmproducties. Op 4 en 7 april zendt L1 TV de documentaire over Van der Heijdens leven – Een zwerver willen zijn – uit.

Museum van Bommel van Dam, Venlo
t/m 20 mei
Universiteit Maastricht
t/m 31 juli

in Nieuws | Getagged , , , , , , , , , , , , |

Reacties zijn gesloten.