Lost in Flowers

6 mei 2012 t/m 19 augustus 2012

Met Lost in Flowers toont Museum van Bommel van Dam in Venlo geen klassieke bloemstillevens maar een afwisselende, frisse kijk op het thema bloemen: Siliconen, verf en garen in de schilderijen van Arjan van Arendonk; de intrigerende, transparante materialiteit van het gelaagde Japanse papier bij Ellen Jess; de extreme vergrotingen in de foto’s van Hildegard Monssen; de monumentale, barokke fotografische composities van Margriet Smulders.

Bloemen zijn sinds jaar en dag inspiratiebron voor de kunst. De zonnebloemen van Van Gogh, de bloemstillevens met gedurfde kleurcombinaties van Jan Sluijters, zelfs een abstracte kunstenaar als Piet Mondriaan hield zich er mee bezig.
Het componeren van bloemstillevens is en blijft een geliefde bezigheid bij zowel kunstschilders als -fotografen. Het biedt de vrijheid op een groot aantal manieren te experimenteren met kleur, licht en vorm. Lost in Flowers toont vier kunstenaars die op hoogst persoonlijke wijze reageren op de natuur, in het bijzonder de bloemenwereld.

Schilder Arjan van Arendonk (Waalwijk, 1957) gebruikt al jaren met regelmatige patronen bedrukte stoffen als ondergrond voor zijn schilderijen. Telkens ontstaan er fascinerende, expressieve wisselwerkingen tussen de achter- en voorgrond op zijn doeken. Dit concept  past naadloos binnen Van Arendonks visie dat kunst vooral ’dichtbij’ dient te zijn. Een aantal jaren geleden is hij naast repeterende decoratieve ready mades en aryl veelkleurige siliconen voor zijn composities gaan gebruiken. Deze worden in pure, onvermengde vorm direct op het deels bewust leeg gelaten canvas geknepen. Het atypische materiaal oogt in de artistieke handen van Van Arendonk letterlijk en figuurlijk als slagroom op de taart. 

Ellen Jess (Schwerte – D, 1939) ontdekt in de Provence tussen ruige, doornige struiken opeens de pracht van de Iris, een kwetsbare maar tegelijkertijd krachtige bloem met constant wiegende, transparante bladen. Sindsdien maakt ze, als persoonlijke groet aan Vincent van Gogh, gelaagde papier collages waarin de fascinatie voor de Iris telkens anders wordt gevisualiseerd. De subtiele lagen papier, waarin opvallend veel blauw is verwerkt, geven de Irissen een etherische uitstraling. 

In tegenstelling tot veel vakcollega’s werkt Hildegard Monssen (Vorst – D, 1948) in haar atelier in Neuss altijd met naturel licht als ze fotografeert. Omdat ze volledig afhankelijk is van ideale weersomstandigheden moet ze soms lang wachten op juiste momenten. Recentelijk heeft ze bovenal gewerkt aan een full color fotoserie die Le Paysage Florale is gedoopt. De close ups van mysterieuze bloemenwerelden transformeren in ons geestesoog subtiel in magische flowerscapes. We zitten als kijkers letterlijk en figuurlijk op de huid van al deels vergane of soms volledig verwelkte bloemen. Door het extreme inzoomen is ieder haartje, knopje, lijntje en nerfje in verval afzonderlijk leesbaar. 

Margriet Smulders (Bussum, 1955) is vooral bekend om bijzondere bloemstillevens die in tal van musea, bedrijf- en privé collecties zijn vertegenwoordigd. Bloemen en vruchten combineert ze met spiegels en water zodat het theatrale karakter maximaal tot uiting komt. Recentelijk verweeft ze steeds meer vreemde elementen in haar stillevens: nu eens bloederig of zwaar op de hand dan weer luchtig en frivool.
Ter gelegenheid van de Floriade 2012 maakt Margriet Smulders, onder de titel In de Roos, bovendien een monumentale wandschildering op de gevel van Museum van Bommel van Dam. Een werk waarin tekenen op verrassende wijze wordt verknoopt met schilderen.

De tentoonstelling Lost in Flowers is te zien van 6 mei t/m 19 augustus 2012. In de Roos van Margriet Smulders van 6 mei t/m 7 oktober 2012.  

in | Getagged , , , , , , , , , , , , , |

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *