Nächtliches Konzert: Jorinde Voigt en Gregor Hildebrandt

5 februari 2012 t/m 15 april 2012

Persbericht

Onder de titel Nächtliches Konzert toont Museum van Bommel van Dam van 5 februari t/m 15 april werk van twee jonge Duitse kunstenaars: Jorinde Voigt en Gregor Hildebrandt.  Beiden wonen en werken in Berlijn en hebben de afgelopen jaren enorme furore gemaakt. Zowel Voigt als Hildebrandt hebben in hun huidige woonplaats diverse prijzen in ontvangst mogen nemen en aandacht getrokken op internationale beurzen en tentoonstellingen. Nächtliches Konzert wordt de eerste grote museale presentatie van het tweetal in Nederland.

Alledaagse fenomenen als pop- en filmmuziek of de geluiden van de straat staan in Nächtliches Konzert centraal. De titel van de tentoonstelling verwijst letterlijk naar een recent werk van Jorinde Voigt. Tegelijkertijd beschrijft de titel de donkere werken van Gregor Hildebrandt, waarop muziek staat die niet te horen is. Het werk van beide kunstenaars is behoorlijk conceptueel van aard en doet een sterk beroep op het voorstellingsvermogen van de kijker. Hoewel Hildebrandt en Voigt in essentie dezelfde weg bewandelen, verschillen hun werken qua uiterlijk vaak sterk van elkaar.

Jorinde Voigt (Frankfurt am Main, 1977) is met name bekend van haar monumentale tekeningen, waarop zwierige lijnen, pijlen en cijfers dynamische composities vormen. Haar tekeningen zijn een lust voor het oog, maar kunnen ook worden opgevat als partituur of codering. De plaatsing van de lijnen en punten is niet willekeurig, maar volgt de opbouw van een algoritme. Door alle mogelijkheden binnen een stappenplan in beeld te brengen, probeert Voigt de onderliggende structuur van een verschijnsel te doorgronden en te visualiseren.
Gregor Hildebrandt (Bad Homburg, 1974)  volgt een andere werkwijze. Hij maakt met name streng geometrische schilderijen, installaties en collages waarin tape van cassettebandjes en video’s is verwerkt. Op de tape is steeds muziek of film opgenomen. Hoewel de muziek niet te horen is en de film niet te zien, bepaalt de opname de inhoud van het werk. De songtekst, de verhaallijn, de uitvoerend zanger of acteur keert terug in het werk via de titel, een handgeschreven opschrift of een foto. Hildebrandt zoekt naar een manier om elementen van een vluchtig medium om te zetten in statisch beeld.

In Nächtliches Konzert worden de werken van beide kunstenaars, die qua uiterlijk bijna exacte tegenpolen van elkaar zijn, direct met elkaar geconfronteerd. De ijle, dynamische tekeningen van Voigt vormen een tegenstelling met de verstilde, donkere werken van Hildebrandt. Sommige werken liggen echter wat dichter bij elkaar. Zo maakt Voigt naast tekeningen ook sculpturen, waarin ze beschilderde staven naast elkaar tegen de muur zet. Het geometrische en patroonmatige van deze werken ligt dicht bij de panelen van Hildebrandt. Hildebrandt maakt op zijn beurt ook collages met tape waarop hij op een complexe manier ‘schildert’. Het werk refereert aan het abstract expressionistische werk van bijvoorbeeld Pollock. Het fragiele lijnpatroon dat hierin voorkomt doet gemakkelijk denken aan de tekeningen van Voigt.

Bij de tentoonstelling verschijnt een publicatie en een exclusieve editie van beide kunstenaars. Het werk van Gregor Hildebrandt in een oplage van vijftien exemplaren à € 450,- (inclusief publicatie) en het werk van Jorinde Voigt in een oplage van veertig exemplaren à € 375,- (inclusief publicatie). Prijs per set € 700,-.

in | Getagged , , , , , , , , |

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *